
Det är viktigt att personer som har ekonomiska problem får stöd så tidigt som möjligt för att konsekvenserna inte ska bli så stora. Då är också möjligheterna att påverka situationen större. Men tänk på att det är aldrig är försent att ta tag i situationen och att även små insatser kan göra stor skillnad.
Du kan stötta förebyggande genom att hjälpa personen så att inte skulder uppstår och rehabiliterande genom att motivera personen att aktivera sig. Använd gärna vårt samtalsstöd ”Den goda spiralen” i samtal med personer som vill ha stöd i privatekonomiska frågor (läs mer på sidan Den goda spiralen).
Ett annat sätt att stötta kan vara att slussa personen vidare till kommunens budget- och skuldrådgivning. Det är viktigt att personen själv börjar reflektera över sin skuldsituation.


Prata om pengar
I ett samtal om pengar kan du använda dig av följande frågeställningar:
- Hur mår din ekonomi?
- Om din ekonomi var i balans, hur skulle det påverka dig i ditt liv?
- Av allt som du gör idag, vad är det som är till mest hjälp för dig och din ekonomi?
- Vilka idéer har du för att din ekonomi ska må bättre?
- Vem eller vilka kan stötta dig på bästa sätt?
Frågeställningarna finns samlade på bokmärket Hur mår din ekonomi? Du kan beställa eller ladda ner bokmärket här: Konsumentverkets publikationer Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
En del personer kan även ha andra behov av hjälp. Det kan till exempel handla om att få rätt vård eller stödinsatser i hemmet. Här kan du också vara ett stöd genom att hjälpa till att ta de kontakter som behövs.
Skapa en ekonomisk överblick
För att kunna göra prioriteringar kan ni tillsammans se vilka behov personen har och sedan skapa en helhetsbild över den ekonomiska situationen. Att skriva en lista över inkomster och utgifter, för att tillsammans räkna ut hur mycket hen har att röra sig med, är ett bra sätt att skaffa sig en överblick.
Personen kan också få hjälp av kommunens budget- och skuldrådgivare att göra en budget.
Visste du att...
Under e-tjänster på Kronofogden.se finns "Mina sidor". Krävs inloggning med Bank-ID. Där kan personer se och hantera sina pågående ärenden. Hen kan:
- se sitt aktuella skuldsaldo
- bekräfta en delgivning
- göra en prognos för slutbetalning av skuld
- ansöka om skuldsanering.
Prioritera
Du kan vara ett viktigt stöd när det gäller att prioritera räkningar för den som har eller riskerar att få betalningsproblem. Det är viktigt att skulderna inte växer okontrollerat på grund av de prioriteringar man gör. Först och främst ska hen betala sina löpande utgifter.
En lämplig prioritering är:
- Hyra
- El
- Mat
- Andra utgifter såsom hemförsäkring, barnomsorg och a-kassa.
Kanske finns det billigare alternativ för vissa av personens kostnader såsom abonnemang och prenumerationer. Kanske kan personen klara sig utan några av dessa.
Nästa steg
När personen har koll på de löpande utgifterna och inte riskerar att bli vräkt eller få elen avstängd är det dags att ta nästa steg.
Du kan stötta genom att:
- Hjälpa till att öppna och gå igenom posten om personen inte har orkat göra det.
- Använda samtalsverktyget ”Den goda spiralen”. Den kan fungera som ett stöd för dig i samtalet med personen du möter. Läs mer under avsnittet "Den goda spiralen".
- Motivera personen du möter att själv vara aktiv och ta tag i situationen. Det kan till exempel handla om att ta kontakt med banken, hyresvärden eller den som personen är skyldig pengar för att meddela att hen har svårt att betala. Kanske går det att komma överens om att dela upp betalningen eller hitta en annan lösning.