Inför ansökan om skuldsanering
Innan personen söker skuldsanering är det viktigt att hen har så bra koll som möjligt på sin kommande ekonomi och vet vad hen har för kostnader och inkomster, samt inte får nya skulder. Det hjälper oss när vi ska behandla ansökan.
Ta hjälp av budget- och skuldrådgivare
För att få stöd att göra en komplett ansökan rekommenderar vi att personen tar hjälp av kommunens budget- och skuldrådgivare.
Kontaktuppgifter till kommunernas budget- och skuldrådgivare finns på Konsumentverkets webbplats:
Kommunal budget- och skuldrådgivning Länk till annan webbplats.
Fylla i ansökan
Personen söker via vår e-tjänst eller via en blankett som finns på kronofogden.se. Att ansöka om skuldsanering är gratis. Det är viktigt att lämna korrekt kontaktinformation och så fullständiga uppgifter som möjligt i ansökan.
För att göra en digital ansökan på vår webbplats loggar personen in på Mina sidor med sitt Bank-id. Personen kan pausa, spara och fortsätta fylla i sin digitala ansökan senare. När ansökan är inskickad, får personen en skriftlig bekräftelse på att vi har tagit emot den.
Ombud och fullmakt
Personen som söker skuldsanering kan ha ett ombud, en god man eller förvaltare. Ombudet kan finnas där från början eller tillkomma senare under processen.
Personen ska bifoga en fullmakt om hen har ett ombud. Om personen har en god man eller förvaltare önskar vi ett registerutdrag om ställföreträdarskap.